Het ware verhaal van impact en bereik

Patiëntenorganisaties zijn vaak langdurig betrokken bij veranderingsprocessen in de zorg. Zo blijkt uit een recent magazine van Patiëntenfederatie Nederland.

Het magazine 'Het ware verhaal van impact en bereik' laat zien hoe drie patiëntenorganisaties bezig zijn om de zorg voor hun achterban te verbeteren. Zij zijn de stem van de patiënt in deze processen en dus onontbeerlijk. Maar het vraagt veel, het zijn langdurige processen die door Stichting Kind en Ziekenhuis, de Osteoporosevereniging en FCIC zijn ingezet of waar zij onderdeel van uitmaken.

Het magazine laat zien hoe dit werkt, beschrijft de processen en schetst een beeld van volhardende en hardwerkende patiëntenorganisaties. Organisaties die eigenlijk beter gefaciliteerd en ondersteund moeten worden om dit werk te kunnen doen.

De Osteoporose Vereniging

De Osteoporose Vereniging maakte elf jaar geleden een nieuwe start. Nu staat de zorg voor deze chronische aandoening eindelijk op de kaart en weten steeds meer Nederlanders hoe belangrijk gezonde botten zijn.

FCIC

De nog jonge patiëntenorganisatie IC Connect geeft bekendheid aan de vaak traumatische gevolgen van een opname op de IC; de Intensive Care. Nu er veel mensen op een IC belanden door de ziekte Covid-19 is het relevanter dan ooit dat deze tot voor kort onbekende aandoening erkenning krijgt. Dat is de start voor structurele veranderingen om de kwaliteit van de IC-zorg en het leven daarna te verbeteren.

Stichting Kind en Ziekenhuis

De Stichting Kind en Ziekenhuis beïnvloedt al meer dan veertig jaar wet- en regelgeving en het beleid van zorgorganisaties. Zij heeft professionals anders laten denken en doen met als doel kind en gezin echt centraal te stellen in de zorg.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!