Patiëntenfederatie: meld medische fout altijd

Ziekenhuizen moeten medische fouten altijd melden bij de Inspectie, ook als het niet gaat om calamiteiten, maar om (ernstige) complicaties na een ingreep.


Dat zegt de Patiëntenfederatie naar aanleiding van een zaak in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Daar verliep een operatie aan het strottenhoofd van een baby niet goed. Het ziekenhuis meldde dat niet aan de inspectie omdat het van mening was dat het niet ging om een ernstige fout, maar om een complicatie. Inmiddels erkent het ziekenhuis dat het de zaak toch had moeten melden bij de inspectie.

Fouten altijd melden
De Patiëntenfederatie is het daar mee eens. “Wij vinden dat medische fouten moeten worden gemeld. Alleen zo kunnen andere dokters en ziekenhuizen leren van de fouten van anderen. Het gaat ons er niet om dat ziekenhuizen of artsen aan de schandpaal worden genageld. Maar het gaat ons er wel om dat iedereen patiëntveiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Openheid over medische fouten helpt daarbij”, zegt directeur Dianda Veldman.

Weg met de angstcultuur
Veldman toont zich bezorgd over berichten van Zembla en de NOS dat in het KNO-opleidingscentrum van het AMC een angstcultuur zou heersen. Zembla baseert zich op een rapport van de Registratiecommissie Geneeskundige Specialisten (RGS) van maart vorig jaar. Daarin staat dat er "geen sprake meer is van een gunstig en veilig opleidingsklimaat" in het ziekenhuis. Volgens het AMC wordt inmiddels gewerkt aan een cultuurverandering.

Dianda Veldman constateert dat het de tweede keer in korte tijd is dat er bij een universitair KNO-opleidingscentrum sprake is van een angstcultuur. Eerder kwam het UMC Utrecht om dezelfde reden in opspraak.

Maak fouten bespreekbaar
De directeur van de Patiëntenfederatie “Bij een goede opleiding hoort ook dat fouten bespreekbaar zijn. Als de cultuur daar niet naar is omdat mensen bang zijn fouten toe te geven, komt uiteindelijk de veiligheid van de patiënt in het geding. Artsen (al dan niet in opleiding) kunnen leren van elkaars fouten. Wij roepen ziekenhuizen op fouten ruimhartig te melden en niet te verdoezelen.

Het gaat erom dat de patiënt in een veilige omgeving een arts ziet die zich ook veilig voelt in zijn werk. Mensen die werken maken fouten, dat is helaas onvermijdelijk. Maar laten we er dan wel eerlijk en open over praten. En registreer die fouten, zodat ook anderen zien wat er is misgegaan en daar lering uit kunnen trekken.”

Meer weten?
Kijk dan in ons thema over het voorkomen van fouten, bekijk de ervaringen en gebruik de tips!

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!