Praat, als je een fout ziet in de zorg

Zeg het, als je ziet dat er iets niet goed gaat in de zorg. Praat er over, met collega’s en betrokkenen. Alleen zo kunnen mensen leren van fouten en van elkaar. Het is niet goed als werknemers in de zorg niets durven zeggen omdat ze bang zijn voor hun eigen positie.
Dat zegt Patiëntenfederatie NPCF in reactie op een onderzoek van het RadboudUmc. Daar blijkt uit dat een op de vier werknemers in de zorg wel eens heeft meegemaakt dat een ander iets niet goed deed.

Van de mensen die een fout ontdekten, zegt driekwart er ook daadwerkelijk iets van te zeggen. Dat is meer dan twee jaar geleden. Patiëntenfederatie NPCF is blij met die ontwikkeling. “Je ziet dat werknemers steeds vaker bereid zijn elkaar aan te spreken op fouten. Dat is goed, want alleen zo wordt de zorg beter”, zegt directeur Dianda Veldman.

Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie bleek vorig jaar dat bijna de helft van de mensen wel eens heeft meegemaakt dat het (bijna) mis ging in een ziekenhuis, zorginstelling of bij de huisarts.

De ondervraagden gaven aan dat ze actief betrokken willen worden door hun zorgverleners om fouten te voorkomen, maar dat dit nog lang niet altijd gebeurt. Patiëntenfederatie NPCF heeft daarom de campagne “Help fouten voorkomen” opgezet. Daarin krijgen patiënten en anderen tips hoe ze mee kunnen denken bij en met de zorgverlener.

> Zie ook het thema over Help fouten voorkomen

> Zie ook de filmpjes voor wachtkamerschermen om fouten te voorkomen

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!