Over ikzoekeenpatiënt.nl

Zet ikzoekeenpatiënt.nl in voor waardevolle inzichten. Alleen op deze manier kun je zorg bieden die aansluit op de wensen en behoeften van de patiënt. En dat is nu eenvoudiger dan ooit. Ikzoekeenpatient.nl bestaat uit een netwerk van ruim 200 patiëntenorganisaties en 20.000 patiënten, ex-patiënten, naasten en mantelzorgers die allemaal klaarstaan om hun mening te geven en ervaringen met je te delen.

Want te vaak worden in de zorg producten en diensten ontworpen zonder patiënten erbij te betrekken. Er wordt beleid gemaakt zonder de mensen waar het om gaat te vragen wat zij vinden. Er wordt veel óver patiënten gesproken in plaats van mét. Het perspectief van patiënten opent ogen en geeft richting. Ervaringsdeskundigen laten zien wat er toe doet en wat niet. Het geeft je product, dienst of beleid meer kans van slagen. Samen maak je de zorg beter!

Patiënten inzetten op verschillende manieren

Via ikzoekeenpatiënt.nl betrek je patiënten op de manier die past bij jouw vraagstuk of wetenschappelijk onderzoek. Zet bijvoorbeeld interviews in om één op één dieper op een onderwerp in te gaan of gebruik een focusgroep om met meerdere patiënten tegelijk in gesprek te gaan. Je kunt ook via een vragenlijst gemakkelijk en gestandaardiseerd informatie ophalen of een groep mensen met specifieke kenmerken herhaaldelijk iets voorleggen. Kortom, genoeg mogelijkheden om inzichten op te halen die je kunt inzetten om de zorg beter te maken.

Hoe werkt het?

Heb je een project of onderzoek waarbij je patiënten wilt betrekken? Ikzoekeenpatient.nl helpt je met patiëntenparticipatie.
Lees hier hoe je dit in 5 stappen kunt doen:

1. Vertel ons waar je patiënten bij wilt betrekken
Maak kostenloos en vrijblijvend een belafspraak. Omschrijf kort wat je zoekt, dan nemen bij contact met je op. Bel je liever zelf? Dat kan natuurlijk ook. Weet je nog niet precies hoe je patiënten wilt of kunt betrekken? Wij kunnen je vrijblijvend adviseren.

2. Je ontvangt van ons een voorstel
In ons voorstel staat wat je kunt verwachten, wat het kost en wat de verwachte doorlooptijd is. Wanneer je hiermee akkoord bent starten we zo snel mogelijk de werving van patiënten binnen ons netwerk van meer dan 200 patiëntenorganisaties en 20.000 Zorgpanelleden.

3. Voorbereiding
Wanneer we de juiste patiënten hebben gevonden worden ze door jou (of door ons, net wat we hebben afgesproken) voorbereid op hun inzet door ze goed te informeren. Patiëntvertegenwoordigers kunnen bij PGO support aanvullende trainingen volgen, zoals bijvoorbeeld een workshop presenteren.

4. De inzet
Op de afgesproken dag(en) komen de patiënten je helpen. Het is belangrijk dat je rekening houdt met de doelgroep. Het kan zijn dat mensen door hun aandoening speciale wensen hebben. Zoals de toegankelijkheid van het gebouw of een moment om te rusten. Haken mensen af? Dan kunnen we andere geschikte mensen benaderen. Meestal hebben we genoeg aanmeldingen zodat mensen die uitvallen vervangen kunnen worden.

5. Evaluatie
Na de inzet vragen we je wat goed ging en wat beter kan. Zo leren en verbeteren we met elkaar. Mensen die meedoen ontvangen graag een terugkoppeling van je over wat er met zijn of haar input gebeurd is.

Wat kost het?

Aan de inzet van Ikzoekeenpatient.nl zijn enige kosten verbonden. De hoogte hangt af van hoe ingewikkeld je vraag is. Voor het vinden van 5 tot 10 respondenten kun je denken aan een bedrag tussen de 800 en 1600 euro.

Dit is inclusief:
> Vormgeven van en adviseren over je aanvraag;
> Schrijven van een goede oproeptekst voor deelnemers;
> Vaststellen criteria en selectievragen voor deelnemers;
> Uitzetten aanvraag in het Zorgpanel (meer dan 20.000 leden);
> Selectie van de juiste mensen, gebaseerd op je voorkeuren en wensen.

Naast de matching en administratie kunnen wij eventueel ook de interviews afnemen en analyseren. Wij bespreken de mogelijkheden hiervan graag in een persoonlijk gesprek.

Wil je meer weten of een adviesaanvraag indienen?

Thomas adviseert je graag en geeft je vrijblijvend en gratis advies. Bel Thomas via 06 86 82 88 59 of stuur hem een mail op info@ikzoekeenpatient.nl 

Uit de praktijk: ZoZorgIk en SHPV willen inzicht in de behoefte van gehandicapten­parkeerkaart­gebruikers

Onderzoeksbureau ZoZorgIk klopte namens SHPV, een landelijke organisatie van verschillende gemeenten, bij Ikzoekeenpatient.nl aan. Zij wilden ervaringen ophalen over het gebruik van de gehandicaptenparkeerkaart. Omdat elke gemeente haar eigen regels hanteert, werkt de kaart namelijk overal anders. Ikzoekeenpatiënt.nl vond meer dan 20 gebruikers van de gehandicaptenparkeerkaart uit het hele land. Via groepsgesprekken met deze mensen werd hun behoefte duidelijk en kwam aan het licht waar zij mee worstelen. Dit vormde een mooi startpunt voor het maken van nieuw beleid.

Uit de praktijk: Nictiz wil moeilijke medische termen begrijpelijker maken

Nictiz, de Nederlandse kennisorganisatie voor digitale informatievoorziening in de zorg, probeert patiëntendossiers begrijpelijker te maken voor mensen zonder medische kennis. Daarom liet zij moeilijke medische termen vertalen. Een deel door een algoritme en een deel door een gespecialiseerd medisch vertaalbureau. Nictiz wilde deze vertalingen graag laten toetsen door patiënten. Via ikzoekeenpatient.nl beoordeelden meer dan 2.000 mensen de begrijpelijkheid van de termen.

Is deze pagina nuttig?
Bedankt voor je feedback!